31 Disember 2012

Jiwa Celaka

Peristiwa yang jarang. Menggila terwujud.

Jiwa Celaka cuba pendam membiasa. Memakan masa untuk menghadam. Hingga meyakin perlu berserang.

...

Bukan kehendak.

Jiwa Celaka pernah berkali menjerkah cuba menolak. Menidak pada harap harap yang tak memasti. Dan pasang surut balasan yang mengabur di balik dinding kabus yang menebal sedikit sebanyak mondorong tidak.

Barah kecil Jiwa Celaka sering beryakin. Memaksa berterus untuk menghidup. Cuba menyerang, walau tak mampu menembus dinding kabus untuk berjumpa setitik yakin. Belum. Masih belum mungkin. Beri masa. Beri masa.

...

Sampai bila?
Rasa makin menggila. Tebal kabusnya masih sama. Menyesak akal dan rasional. Semakin Jiwa Celaka menolak, semakin membesar cebis barah yang dulunya kecil; memakan dan menghidup. Ini gila!

...

Serangan akhir.
Berserang untuk terakhir kali. Menang kalah bukan soalan. Jiwa Celaka sudah tak tertahan. Ini soal maruah dan keyakinan. Mati atau hidup biar tuhan yang tentukan. Walaupun naluri kuat mengatakan mati, peristiwa ini perlu ada akhiran. Jika tergantung, Jiwa Celaka akan menjadi gila yang benar benar gila!

...

Kabus pergi menghilang.
Jiwa Celaka menunduk bersandar. Matanya merenung kosong. Seluruh tubuhnya kujur. Tiada jiwa. Jiwa Celaka telah terkalahkan. Memati.

...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan