27 Jun 2012

Celaka - Bab 2


Tap! Tap! Tap!

Jari-jari kasar Amed Nordin mengetuk kuat papan kekunci. Pandangan melekat tepat pada skrin monitor. Tak berkalih. Kadang-kadang dahinya dikerut-kerut sedikit. Formula ini memang dah lama dipraktikkan Amed Nordin untuk kelihatan tekun buat kerja. Padahal mana ada orang kita terus buat kerja awal pagi di pejabat. Pada 2 jam awal pertama dipejabat, tugas sepatutnya seorang pegawai eksekutif ialah mengemaskini status fesbuk dengan luahan rasa tak puas hati berkenaan hal pejabat, melawat blog-blog jualan murah, dan membaca surat khabar di internet.

Amed Nordin bukan saja-saja tekun. Dia awal-awal dah rancang untuk bertindak luar tabii seperti ini. Kalau tak awal-awal dia dah ke pantri bancuh Nescafe pek hijau 3 dalam 1 dan berborak berkenaan gambar-gambar fesbuk makwe pejabat, kemudian beralih ke hal bola sepak, hal politik sikit-sikit, dan selebihnya lawak jenaka entah benda-benda.

"Amboi kemain lagi kau ni Med. Racun mende kau telan semalam sampai rajin tak tentu hala ni?", sapa Kamarudin Mat Piah mengintai di balik dinding sebelah kiri kubikel Amed Nordin. Amed menjeling manja ke arah Kamarudin Mat Piah. Dia senyum nipis. Dia faham benar dengan sifat semula jadi rakan pejabat meja sebelahnya seorang ni. Walaupun dia kelihatan seperti 'suka jaga tepi kain orang', namun ada sisi baik yang buat Amed Nordin tak ambil hati dengan Kamarudin Mat Piah.

"Bukan apa Kama, semenjak masuk bulan Rejab ni aku rasa nak buat perubahan terhadap diri aku. Mungkin aku rasa lebih tenang untuk berdedikasi terhadap kerjaya aku.", bohong Amed Nordin meniru dialog drama Melayu petang.

"Kelakar jenis apa pulak kau ni? Toksoh beda'oh la Amed oi! Kah kah kah kah.", bahak Kamarudin Mat Piah kuat. Kak Rubiah meja depan menoleh ke arah mereka. Mulutnya memuncung dan terkumat-kamit tanda protes. Entah apa yang dimaki kali ni. Memang dari dulu lagi Kak Rubiah jaki sikit dengan kumpulan mereka.

Tettt. Ktak.

Pintu utama pejabat yang cuma boleh dibuka menggunakan kad akses pekerja diguna fungsi. Daun pintu terbuka separuh. Mata Amed Nordin, Kamarudin Mat Piah dan Kak Rubiah meliar ke arah pintu utama. Mereka memang peka dengan bunyi bukaan pintu pejabat sejak mula bekerja di pejabat itu. Posisi kubikel yang terletak tak jauh dari pintu utama membuatkan mereka lebih berhati-hati. Sempat juga nanti disimpan atau dipangkahkan laman blog yang sedang ralit dibaca, atau permainan kompiter yang sedang dimainkan.

Abang Ramlan Kerani masuk dengan membimbit beberapa helaian kertas. Laju menuju ke kubikel Amed Nordin. Pandangan Amed Nordin haram tak memandang Abang Ramlan Kerani. Matanya masih tepat ke arah pintu utama. Bibirnya menyerongen sedikit ke kiri. Amed Nordin senyum nipis.

Susuk tubuh sederhana tinggi masuk ikut pintu utama, mengekori perlahan Abang Ramlan Kerani yang sudah hampir ke kubikel Amed Nordin. "Amacam Cik Amed? Power tak? Keh keh.", kekek Abang Ramlan Kerani sampai-sampai di tempat Amed Nordin. Amed Nordin sambung senyum. Kamarudin Mat Piah melopong. Kak Rubiah meja depan makin panjang muncungnya.

"Hah, Nurul. Ni Cik Amed Nordin. Dia pegawai dekat bahagian pengurusan ni. Awak akan duduk bawah seliaan dia sampai tamat latihan.", terang Abang Ramlan Kerani tegas tapi lembut pada makwe yang baru berhenti depan mereka.

"Selamat pagi, Cik Amed. Saya Nurul Sarah dari UiTM. Ambil jurusan pentadbiran. Saya akan buat latihan di sini selama enam bulan. Harap dapat belajar banyak dari Cik Amed selama saya di sini.", melopong mereka dengar ucapan ringkas pengenalan dari pelajar praktikal baru itu. Suara dia lembut dan sedikit berat. Sedap didengar bila berbual.

Amed Nordin senyum panjang. Abang ramlan Kerani sengih-sengih. Kamarudin Mat Piah masih melopong. Kak Rubiah meja depan tak payah cerita. Muncungnya sudah cecah ke meja agaknya.

"Awak boleh duduk di meja depan sebelah Kak Rubiah.", Abang Ramlan kerani memecah sunyi khayal mereka. "Kalau ada apa-apa awak terus rujuk Cik Amed Nordin ni. Power dia ni.", sambung Abang Ramlan memuji berlebih-lebihan dengan harapan Amed Nordin belanja makan tengah hari nanti. Abang Ramlan angkat-angkat kening sebelum beredar ke meja beliau. Amed Nordin faham dan membalas dengan senyuman yang lebih memanjang.

"Awak duduk la dulu. Nanti saya datang untuk terangkan 'detail' skop kerja awak.",  arah Amed Nordin tenang tapi tegas pada Nurul Sarah. Tak sampai hati pula tengok makwe cun berdiri lama-lama.

"Terima Kasih Cik Amed!", balas Nurul Sarah senyum manis. Dia nampak gembira. Nurul Sarah duduk sambil membelek-belek meja kerja barunya. Mungkin teruja hari pertama menimba pengalaman kerja.

"Celaka kau Med! Patutla lain macam kau punya rajin pagi-pagi ni!", bentak Kamarudin Mat Piah sederhana perlahan.

"Keh keh keh.", kekek Amed Nordin puas hati sambil membelek resume Nurul Sarah yang sudah dua bulan di atas para mejanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan