02 Julai 2012

Ketenangan


Padil Ayam kekek-kekek. Amad Vespa menyerongen. Kak Jah Meja Sebelah gelak tutup-tutup mulut.

"Amacam bader? Dengor kabor semalam ada lauk Pizza alla Casalinga. 'Thin crust' lagi. Sekali gigit rapuh dalam mulut. Krup-krup-krup bunyi dia. Keh keh keh keh.", seloroh Padil Ayam penuh keyakinan bercampur hasad. Tangan kanannya menggaya orang tengah suap pizza ke mulut.

Gua pandang Padil Ayam. Gua senyum sambil pejam mata. Tangan kiri gua perlahan menyikat rambut iras-iras Andrae Pirlo gua ke belakang. Sebagai lelaki pasca-Italia, gua sentiasa pastikan diri gua dalam keadaan tenang dan teratur.

"Quanto ci torna in dietro.", balas gua matang sambil menggerak-gerakkan lengan kanan; yang gua rapatkan hujung kelima-lima jari gua, atas bawah. Gaya bicara seorang lelaki Itali sejati.

"Ape kejadah pulak tu?", tanya Padil Ayam menggaru tengah kepalanya yang tak gatal.

"Ada ubi ada batas... Ada lori ada bas...", gua jawab dengan nada penuh kematangan sambil melabuhkan punggung ke atas kerusi pejabat, ditemani senyuman ketenangan.

Padil Ayam sambung kekek-kekek. Amad Vespa menyerongen. Kak Jah Meja Sebelah gelak tutup-tutup mulut.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan